אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס Endometriosis

מאת: נטע לפורט בוגרת לימודי גינקוסופיה

הגדרה-

המצאות רקמת אנדומטריום (רקמה מדפנות הרחם), במיקום אחר מפנים הרחם.
רקמה זו מגיבה לשינויים במחזור ההורמונלי בגוף האישה וכך מתעבה בזמן המחזור החודשי ומשילה דם בזמן הוסת במקום בו נמצאת.

תסמינים אפשריים-
(נשים לב שיש נשים שיסבלו ממכלול תסמינים חריפים לעומת נשים שלא יחושו באף תסמין. רמת הכאב או מספר/חריפות התסמינים לא בהכרח מצביעים על מצב האנדומטריוזיס.)

• כאבים- לרבות כאבים בבטן תחתונה, בגב תחתון, כאבי אגן ו/או גב כרוניים, כאבים עזים בזמן וסת (דיסמנוריאה), כאבים בעת קיום יחסי מין (דיספראוניה), כאבים במתן שתן ו/או צואה במיוחד בזמן הוסת.
  • בעיות במערכת השתן- כאבים במתן שתן, קושי במתן שתן
  • בעיות במערכת העיכול- כאבים במתן צואה, עצירות
  • בעיות בוסת- כאבי וסת קשים, דימום לא סדיר, הכתמה לפני הוסת או דימום בין-וסתי, כאבים ותסמינים מתגברים בזמן וסת.
  • בעיות פריון- קושי להרות ועד עקרות.

אבחנה מבדלת-

דלקת בתוספתן, כלמידיה, דלקת בשלפוחית השתן, דיברטיקוליטיס (מחלה דלקתית במעי הגס), הריון חוץ-רחמי, זיבה, שחלות פליציסטיות, תסביב השחלה (ovarian torsion), מחלה דלקתית של האגן (PID).

אבחנה קונבנציונאלית- נעשית ע"י דגימת תאים מהאיזור הנגוע. במקרים מסויימים ניתן להרגיש ו/או לדגום בעת בדיקה וגינלית ולפעמים יש צורך בלפרוסקופיה או קולדסקופיה.
לאחר הדגימה נעשה סיווג: minimal – mild – moderate – severe ע"פ גודל המוקדים, מידת חדירתם לדופן ועוצמת ההידבקויות.

אנדומטריומה– chocolate cyst מבנה חום כהה עד שחור, דמוי ציסטה שנוצר בעקבות הצטברות דם. גודלו יכול לנוע בין קטן מראש סיכה ועד לגדול מתפוז. כשגודלו עולה על 1 ס"מ יש צורך בהתערבות כירורגית להסרתו.

גורמים-

הגורמים לאנדומטריוזיס אינם ידועים אך קיימות מספר תיאוריות:

• תאוריית הנדידה- נדידת תאי אנדומטריום בזמן הוסת דרך החצוצרות אל חלל הבטן
  • תאוריית ההיווצרות- שינויים הורמונליים גורמים לתאים נורמליים להפוך להיות לתאי אנדומטריום.
  • תיאוריית האינדוקציה- שילוב של שתי התאוריות הנ"ל.
  • תיאוריית העובּרוּת- תאי הרחם נמצאים במקום לא נכון עוד מהיווצרות העוברית ברחם אמהּ.

דרכי טיפול קונבנציונאליות-

הטיפול תלוי בגורמים רבים, ביניהם: גיל האישה, חומרת הסימפטומים, מיקום וגודל המוקדים האקטופיים, תוכניות האישה להרות שוב.

• מצבים בהם ממתינים לפני קבלת טיפול כלשהו:
    • אישה שמתכננת להרות בקרוב, בד"כ ימתינו עם טיפול מאחר והריון והנקה מקלים מאוד על התסמינים ויכולים אף לרפא.
    • אישה לקראת מנופאוזה/בלות. גם במקרה זה, רופאים רבים נוטים להמתין עם טיפול שכן התסמינים עשויים לחלוף כליל עם הפסקת הוסת.
    • נשים צעירות שלא נוצרו אצלן בעיות פוריות עקב האנדומטריוזיס ולא סובלות מדי מהתסמינים- גם כאן ניתן להמתין ולראות. ידועים מקרים של ריפוי ספונטני.
  • טיפול הורמונלי- הוא הטיפול הנפוץ ביותר שהוחל מאחר ונצפתה ירידה חדה בסימפטומים- עד ריפוי, בזמן הריון כשההורמונים גואים. קיימות מספר אפשרויות הורמונליות המפסיקות את הוסת ובכך את התעבות התאים ונשירת הדם ובכך מפחיתות משמעותית את התסמינים. לכולן שורה ארוכה של תופעות לוואי:
    • DES לעצירת אסטרוגן- הצלחה חלקית בהפחתת כאב, גורם לדימומים ולבחילות, לא מונע הריון לחלוטין וגורם למומים בעובר.
    • אנדרוגנים (טסטוסטרון)- אפקט זמני של הקלה בכאב. בעייתי בהריון.
    • OCP גלולות למניעת הריון מרובות פרוגסטרון- יוצרות מצב של פסאודו-הריון ורירית הרחם לא מתפתחת.
    • Danazol סטרואיד סינטטי- גורם לפסאודו-מנאופוזה וכך מונע ייצור אסטרוגן בגוף.
    • GNRH agonist- דיכוי הציר ההורמונלי כולו. תופעות לוואי של מנאופוזה, לעתים בלתי-הפיך.
  • טיפול כירורגי- דרך לפרוסקופיה או לפרוטומיה. החל מצריבת מוקדים והפרדת הידבקויות ועד לכריתת איברים. גם כריתה מלאה לא מונעת הישנות האנדומטריוזיס!

פרוטוקול הוליסטי

בראייה הוליסטית, אנדומטריוזיס היא "מחלה של התמודדות" (גופה של אישה, תבונתה של אישה / ד"ר כריסטיאן נורת'רופ) שמתעוררת כשקיים קונפליקט בין צרכי הרגש של האישה לבין תפקודה בעולם. בימינו, בעולם המערבי, עולה שכיחוות התופעה עד מאוד כשם שעולות הדרישות התובעניות מנשים בקריירה ובחיים בכלל, ובד בבד פוחתת האפשרות שלהן להקדיש זמן לעצמן- לגופן ולנשיותן. הגוף כמו מאותת לאישה לקשב ולתשומת לב פנימה.

האבחנה ההוליסטית תסתמך על זו הקונבנציונאלית במידה וקיימת. אם האישה לא מעוניינת לעבור אבחון פולשני קונבנציונאלי אך סובלת מסימפטומים מתאימים, נטפל בהתאם.

במקביל, ידועים מספר גורמי סיכון לצד גורמים מפחיתי סיכון. הטיפול ההוליסטי נעשה תוך התחשבות בגורמים אלו.
המטפל/ת ההוליסטית לעולם לא תשפוט את המטופלת או תגרום לה להרגיש אשמה במצבה.

גורמי סיכון-

• חוסר איזון הורמונלי, לרבות עודף אסטרוגן וחוסר פרוגסטרון
  • חריגות וסת ובהן: וסת ראשונה מוקדמת (לפני 12), מחזורים קצרים (פחות מ 26 ימים), דימום וסתי כבד (מעל 7 ימי דימום)
  • היסטוריה משפחתית
  • חוסרים: מגנזיום, חומצות שומן חיוניות
  • עודפים: שומן מעובד בדיאטה ושומן ממקור חי, צריכה מופרזת של קפאין ו/או אלכוהול
  • ניתוח בעבר בו כלי ניתוח נגעו ברקמת הרחם
  • מתח/לחץ – זהו הגורם העקבי ביותר, בין אם לחץ פיזי (כתוצאה משימוש בהתקן תוך רחמי לדוגמה) או מתח נפשי (ובעיקר על רקע זוגיות ו/או מיניות).
  • מחקרים מראים קשר בין אנדומטריוזיס ובין דיאוקסין (כימיקל המשמש להלבנה תעשייתי ונמצא בין היתר בטמפונים ובמוצרי מזון מן החי) וכן בין כימיקלים תעשייתים נוספים שפוגעים במערכות החיסון וההורמונים של הגוף.

גורמים מפחיתי סיכון-

• הריונות מלאים (full term)
  • הנקה
  • פעילות גופנית קבועה (לא כל סוג)

טיפול הוליסטי- הטיפול ההוליסטי המלא, יותאם לכל אישה לפי מצבה הפרטי- הפיזי והנפשי, וישלב בין כל הבאים:

• תזונה- מומלץ ניקוי רעלים לגוף ע"י צום מיצים ואחריו תזונה לפי הטבלה בהמשך.
    את הויטמינים והמינרלים בטבלה מומלץ לצרוך בצורתם הטבעית, אך בעת הצורך ניתן לתסף (המינון תלוי באישה ובתזונתה):
המנעות מ: צריכת: ויטמינים ומינרלים
בשר ומוצרי חלב
שומנים בלתי רוויים חלקית
שומני טראנס
קפאין
סוכר
אלכוהול
פחמימות ריקות
חומצות שומן חיוניות (אגוזים וזרעים, דגי מים קרים)
ירקות מצליבים
סויה
סיבים ממקור מלא (דגנים מלאים, קטניות, ירקות ופירות)
תפוחים, משמשים, דובדבנים, אשכולית, תותים, סלק, ירקות עליים ירוקים, אפונה, פלפל אדום, דלעת ובטטה.
שמני דגים, שמן זית, שמן פשתן.
אצות ים, זרעים מונבטים.
ויטמיני B
חומצה פולית
אשלגן נוזלי
ויטמין E
ברזל ממקור צמחי
מגנזיום
סידן
ויטמין A
ויטמין D
ויטמין C
אבץ
סלניום

• צמחים- הטיפול הצמחי נמצא יעיל לפחות כמו טיפול קונבנציונאלי (למעט ניתוחי חירום) וללא תופעות הלוואי החמורות. אם ידוע מיקום המוקדים נוכל לדייק בבחירת הצמחים, אך הטיפול הצמחי יוכל להועיל בכל מקרה.
    צמחים אינם תוקפים את מוקדי האנדומטריוזיס ולכן עלינו לחזק את המערכת החיסונית שתפקידה להרוס תאים שלא במקומם הרצוי.

מטרת הטיפול הצמחי היא להפחית סימפטומים ע"י:

• שיפור וחיזוק מערכת החיסון (בעזרת אדפטוגנים ואימונומודולטורים)
  • הפחתת דלקתיות (באמצעות אנטי-אינפלמטורים)
  • חיזוק ושיפור בריאות רקמות ואיברים (טוניקס)
  • ניקוי הגוף והגברת פעילות הכבד והכליות (באמצעות צמחים הפאטיים ומשַתנים וכן מחזקים מתאימים)
  • הרגעה והפחתת כאב (אדפטוגנים, אנלגטים ומרגיעים nervines)
  • איזון הורמונלי
  • תמיכה במערכות השתן והעיכול
  • המרצת מערכת הלימפה
  • ריפוי רקמות והזנה לבניית תאים מחודשת.
  • המרצת דם מהרחם ואל הרחם.

השימוש בצמחים המתאימים לפי הטבלה המצורפת (נספח א')
פורמולות צמחים לדוגמה בנספח ב'.

• יוגה- פעילות גופנית מתונה מאוד מומלצת לנשים עם אנדומטריוזיס, אך תמיד תוך קשב מלא לגוף. חשוב לעבוד באיטיות ובתנועות קטנות ולחדול במקרה של כאב יוצא דופן מחשש לפירוק המוקד והפצתו.
    ביוגה נשאף לתנועות שירווחו את חלל האגן והבטן ויקלו על עמוד השדרה.
    תנוחה מומלצת לדוגמה בנספח ג'
  • דמיון מודרך והרפייה- גורם סיכון עיקרי לאנדומטריוזיס הוא מתח או לחץ נפשי, הרפייה תעזור לשחרור הלחץ.
    מומלץ לנסות להקל על המתחים גם בעזרת דמיון מודרך- נעזור למטופלת להגיע להרגעות ולדמות את הדם הזורם חופשי בגופה והמוקדים מתמוססים להם ונרפאים.
    במקרים רבים, נשקול להפנות את המטופלת לטיפול נפשי- פסיכולוגי או אחר ו/או לקבוצות תמיכה מתאימות.
  • עבודה אנרגטית- נעבוד לשיפור תפקוד מערכת החיסון והגברת זרימת האנרגיה בגוף ע"י הכרת הצרכים הרגשיים, מציאת קונפליקטים בחיים, רצון ואמונה בשינוי ומנוחה.
    • דיקור לפתיחת חסימות אנרגיה יכול לעזור.
    • טיפול בעזרת רטיית שמן קיק- הנחת רטייה ספוגה בשמן קיק על הבטן התחתונה ומעליה חממית, לפחות 3 פעמים בשבוע (אך לא בזמן דימום כבד) ובכל פעם לכשעה. בזמן זה לשים לב למחשבות, דימויים ותחושות.
    • עיסוי גוף כללי פעם בשבועיים ולפחות 4 פעמים בסה"כ. שימת לב אחרי העיסוי לתחושות, דימויים ומחשבות בגוף.
  • טיפולי מגע וטיפולים נוספים-
    • עיסוי חיצוני בעזרת שמנים- גרניום, ברוש, מרוה מרושתת.
    • הוספת השמנים הנ"ל לאמבט.
    • אמבט אדים לשאיפה עם עד 3 טיפות מהשמנים הנ"ל.
    • שימוש בשמנים הנ"ל מהולים בעזרת מכשיר אינהלציה או מכשיר אדים לחדר.
    • המנעות משימוש בטמפונים.
    • המנעות מהתקן תוך רחמי.
    • המנעות מקרינת רנטגן.